Hypoteser:
1. Det jeg trur kommer til å skje gjennom øvelsen er at lyset vil bli svakere når vi holder glassplaten mot lysrøret.
2. Jeg trur at varmen fra varmeplaten ikke vil være likesterk når vi holder en glassplate imellom honden og varmeplaten.
3. Jeg trur at boksen som er pakket inn i plastikk vil få en høyere temperatur.
Det første vi gjorde var å holde en glassplate opp mot lysstoffrøret i
klasserommet. Konklusjonen her er at det synlige lyset ikke blir hindret av
glassplater.
Det andre forsøket var å varme opp en kokeplate og holde
hånden over slik at man kjenner varmen, uten å brenne seg. Videre tok en
medelev glassplaten mellom hånden og kokeplaten, da merket jeg at varmen ble
borte. Når hun igjen tok bort glassplaten, kom varmen tilbake. Konklusjonen her
er at glassplaten ikke slipper mellom varmestråling.
Det tredje forsøket vi gjorde var å putte to termostater
oppi en plastboks, etter en stund var temperaturen i den ene glassboksen 21 grader, mens den andre var 19 grader.
Videre tok vi plastfolie over den ene boksen og gjorde den
så tett som mulig, så satte vi de under en lampe. Etter en kort stund steg
temperaturen i boksen som var tettet igjen med plast, opp til ca. 25 grader,
den har altså steget 4 grader. Temperaturen i den andre boksen uten plast hadde
ingen endring på den korte stunden.
En feilkilde ved dette forsøket er termometeret som ikke ga en helt nøyaktig temperaturmåling.
Den samlede konklusjonen ut fra disse
forsøkene er at glass og plastikk slipper gjennom varmestråling og hindrer ikke
sollyset. Derfor kan vi sammenligne det med drivhuseffekten. Drivhuseffekten
foregår på akkurat samme måte. Drivhusgassene som bl.a. vanndamp (H2O),
Karbondioksid (CO2), Lystgass (N2O) og metal (CH4)slipper solstrålene inn uten
å hindringer og virker som et hinder mot varmestrålingen fra jorda. Varmen
slipper altså inn, men ikke lett ut igjen til atmosfæren.
Denne dagen skulle vi også sjekke hva som skjer om havnivået
stiger. Dette gjorde vi ved å bruke to steiner i to like store plastikkbokser,
så puttet vi oppi lik mengde med is. I den ene boksen la vi is kun over
steinen, mens vi i den andre boksen la isen rundt steinen. Til slutt helte vi
oppi lunket vann i begge boksene.
Hypotese:
Jeg trur vannet vil stige i boksen hvor isen ligger på fjellet, men ikke i boksen hvor isen allerede ligger i vannet.
Hypotese:
Jeg trur vannet vil stige i boksen hvor isen ligger på fjellet, men ikke i boksen hvor isen allerede ligger i vannet.
Det som skjedde i boksen hvor isen lå rundt steinen, var at
isen smeltet og det var ingen endring i vannivået.
I boksen hvor isen lå oppå steinen derimot, steg havnivået
når isen smeltet. Dette skjer på grunn av at isen ikke allerede lå i vannet. Da
vil isen smelte og videre renne ut i vannet, dette gjør at det blir mer vann og
havnivået vil stige.
Dette kan sammenlignes
med isen vi har på jordklodens poler. Nordpolen hvor isen ligger i vannet, vil
ikke føre til kraftige endringer i vannavstanden i motsetning til isen på
Sørpolen, som ligger på land eller stein. Hvis isen her smelter vil havnivået
stige og flere land og landområder vil bli lagt under vann.
Tragediene som vil skje uansett hvem av polene som smelter er at dyrearter vil dø ut, deriblant isbjørnen på Nordpolen og pingvinene på Sørpolen.
Tragediene som vil skje uansett hvem av polene som smelter er at dyrearter vil dø ut, deriblant isbjørnen på Nordpolen og pingvinene på Sørpolen.
Kilder:
Naturfagsboka 3, påbygging til generell studiekompetanse
http://ndla.no/nb/node/44498
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar